
Rochester Sentinel 
 
Founded: 1858 
 
Location: 628½ Main Street, Rochester (1858–72); 800 Main Street (1872–94); 727 Main 
Street (1894–1924);  118 East Eighth Street (1924– ) 
 

The origins of the Rochester Sentinel are somewhat murky, but it appears that a 

stock company headed by D. R. Pershing and W. E. Carothers launched the Democratic 

party weekly on Saturday, 18 September 1858.  A year later Archie McDonald either 

bought the paper outright or became the leading stockholder, but in any case he handed it 

to Isaiah Walker after enlisting in the Union Army in 1861.  Walker held on to the 

concern until 1863 when James S. Chapin and William Osgood bought the Sentinel.  J. J. 

Davis, who had been hired by McDonald, continued as the editor of the journal 

throughout the Walker era.  By 1860 the six-column folio presented itself as “A 

Democratic Newspaper—Devoted to Politics, News, Education, Miscellany, & c.”  As 

with many early partisan newspapers, most of the matter in the Sentinel was devoted to 

politics, and the editors printed long excerpts from speeches by the leading lights in the 

party.  Perhaps unusual for Democratic weeklies of the day, the Sentinel was fiercely pro-

union before the start of the Civil War. 

In January 1865 John Nafe acquired the paper, changing its name to the Standard.  

Nafe soon tired of the business and sold it to R. M. Hathaway, who quickly relinquished 

control of the weekly to Charles Caffyn and Al Pugh.  Carter Hathaway replaced Caffyn 

as a partner in 1866, only to sell his share in the concern to F. R. Harmon in 1869.  

Harmon and Pugh sold the journal in early 1870 to W. H. Mattingly and Patrick O’Brien.  

The partnership did not last long and Mattingly and O’Brien sold the weekly to J. C. 

Loveland in May 1870.   



Loveland changed the name of the journal to the City Times before selling it in 

November 1870 to Platt McDonald.  McDonald restored the name “Sentinel” to the 

paper’s masthead.  The ownership shuffle continued even after the return of the original 

name.  McDonald sold it to A. T. Metcalf in late 1871.  In turn, A. Tully Bitters acquired 

the journal in 1872, selling it four years later to Henry A. Barnhart.  At the time 

McDonald owned the newspaper, each issue, published on Saturdays, averaged eight 

pages and had at some point been enlarged to seven columns.  Under the paper’s moniker 

ran the notice “A Democratic News and Family Paper—Devoted to the Interests of 

Fulton County.”  Advertising, as in the past, continued to be displayed on the first page 

with social and personal news from around the county.  The majority of the paper’s 

content leaned to the serious rather than the social and concentrated on the national and 

state political scene. 

Barnhart brought stability to the weekly and in 1896 initiated a daily edition.  By 

the mid-1890s the number of columns had been reduced to six, but the number of pages 

remained steady at eight.  Many drawings illustrated each issue, and advertisements were 

confined to the body of the paper.  Personals from each town in the county, which 

revealed such news as who had gone on vacation, visits by relatives, health concerns, and 

general gossip, blanketed the first page, while more serious political news, biography, 

and serials of famous books could be found in the remaining seven pages.   

Barnhart was a Cass County native who did not move to Rochester until after his 

election as county surveyor in 1884.  Barnhart became the owner of the paper after 

Bitters was appointed postmaster of Rochester in 1885.  After being elected to Congress 

in 1908, Barnhart turned over the operation of the papers, but not ownership, to Harold 



and Floyd Van Trump.  Later the brothers founded their own newspaper and magazine 

company, which allowed Dean L. Barnhart to begin leasing the paper from his father in 

1913.  Dean was an Indiana University graduate and was one of the first students in 

Bloomington to receive a bachelor’s degree in journalism.  After graduating in 1911, he 

took a job as a reporter with the South Bend News-Times, working his way to night city 

editor by 1913.  Under Dean the Sentinel’s daily edition was a six-column folio published 

every evening except Sunday.  By 1914 column headings were bolder and the print larger 

than the rest of the news.  Political news and serious local news ran on page one, and 

pictures had replaced drawings as the best choice for illustrating a story.  Personals could 

be found throughout the week in columns written by residents and printed together under 

the town’s name.  Dean left Rochester after six years as editor to take the post of editor 

and business manager for the Goshen Democrat. 

Hugh A. Barnhart, Dean’s brother, became the owner of the journal in 1919.  Like 

his brother, Hugh was a graduate of Indiana University.  He served in the army during 

World War I and, after being honorably discharged, came to work for the Sentinel.  His 

only other previous newspaper experience had been on the Indiana Daily Student.  Under 

Hugh the paper expanded to seven columns, but continued to use the four-page format.  

Large, bold headlines streamed across the page, attempting to attract readers with the 

latest world events.  Personals continued, but were now found in the “Drippings from the 

Town Pump” column.  The price for a year’s subscription by 1923 was $5.00, up from 

$1.50 in 1894 and $3.00 in 1914.  In the early 1920s power presses replaced the old 

handpresses.  During the Indiana State High School Basketball Tournament and 



presidential elections, patrons would crowd the office to get the play-by-play or the most 

current vote tallies off the International News Service wire.   

Despite charging $5.00 a year the Sentinel was barely profitable.  The town had 

two competing dailies and three weeklies, all vying for customers and advertising money.  

Four years after taking over the newspaper, Hugh Barnhart merged the Sentinel with 

another struggling paper, the Rochester News, headed by Floyd and Harold Van Trump.  

Barnhart and the Van Trumps shared ownership of the new company, stopping 

publication of the weekly editions of both journals within the next few years.  The name 

of the combined daily paper was retitled the News-Sentinel.  The new paper announced it 

would be independent in its politics.  The timing of the merger was fortunate and 

probably allowed the concern to survive the Great Depression.   

The Rochester News had been named the Republican from its beginnings in 1867 

until October 1923, when the Van Trumps bought the establishment.  Other owners 

familiar with the workings of the Sentinel included J. J. Davis.  In 1886 the Republican 

became a daily.  Ownership changes were common, and Marguerite L. Miller owned the 

paper for only a little more than a year before selling it to the Van Trumps.  After the 

merger of the News and the Sentinel, Harold Van Trump retired.  The board of directors 

for the News-Sentinel was evenly divided between adherents of the two political parties.  

Several years after the merger Floyd Van Trump and Hugh Barnhart bought all of the 

outstanding stock, but continued the nonpartisan nature of the paper’s editorial page.   

During the Great Depression the local bank that handled the paper’s funds folded, 

and payroll at the Sentinel could not be met.  After hearing various options, the 

employees voted to reduce their salaries rather than allow some of their colleagues to lose 



their jobs.  A few years later not even reductions in salaries could save the paper from 

revenue losses caused by declining advertising.  To fix the problem temporarily, 

sometime around 1934, Barnhart came up with the idea of issuing his own scrip pay for 

employees that would be accepted by the paper’s main advertisers.  The scrip could then 

be used by the businesses to advertise in the Sentinel.  For three years Barnhart paid his 

employees, at least partially, in scrip.  After finding a way to begin to pay his employees 

in cash, Barnhart was appointed to an advisory post in state government under Gov. 

Clifford Townsend and was reappointed by Gov. Henry Schricker.  After taking the job, 

Barnhart reduced his salary at the paper, which relieved some financial strains, and 

permitted Carl Van Trump to take over as editor during Barnhart’s extended absence. 

In the 1940s each issue ran from four to six pages in length and included seven 

columns.  Headlines of Allied victories continued to stream across the page in large, bold 

print.  Political news dominated the first page, but sports, comics, and a society section 

competed with serious news in the body of the paper.  Although fewer in number than 

before, personals continued to inform readers of the comings and goings of their 

neighbors and friends.  During World War II short personal notices of military families 

were covered in a separate column from other personal items.  On the editorial page a 

syndicated Washington, D.C., column reported the progress of bills and the inner 

workings of the government, but partisan rhetoric was largely absent.   

Carl Van Trump edited or coedited the paper from 1929 until 1952, when Jack K. 

Overmyer took over as editor.  When Floyd Van Trump died in 1956 his interest in the 

firm was transferred to Overmyer.  A native of Rochester and an Indiana University 

graduate, Overmyer had previously worked for the News-Sentinel during high school and 



more recently for the Indianapolis Star’s sports department.  Overmyer succeeded Hugh 

Barnhart as publisher in 1961, a post he held until 1982.  Overmyer shortened the name 

to the Sentinel shortly after ascending to the top post.  He became the sole owner of the 

paper in 1976.     

In the 1950s, under Overmyer, the number of pages per issue and the number of 

columns per page increased to eight, but headlines no longer reached across the entire 

page.  While the front page mentioned some national and international news, the majority 

of content in the body of the journal focused on the local and state events.  Personals and 

sports kept their traditional spaces, but most personal, social, club, and wedding or 

anniversary news was reorganized and placed on the “Women’s Angle” page.  During 

this period the editorials remained nonpartisan, and syndicated columns began to appear, 

including Frank A. White’s “Hoosier Day.”  Throughout the week the editors printed a 

daily special page in which columns pertaining only to one subject would appear, such as 

farming, construction, gardening, and religion.   

By the late 1960s little had changed in the makeup of the paper, but a few items 

had been added, including “Dear Abby” and a page filled with photographs of events 

from around the world.  In 1971 the Duplex press, which had printed the Sentinel since 

1914, was replaced by offset presses.  With the advent of these new machines the 

newspaper switched to a block paragraph, six-column format.  The number of pages per 

issue varied from six to twelve.  By 1975 personals stopped being reported in the paper, 

but people in the community could still find out about impending social events on the 

“Family’s Angle” page.  During the 1980s the format of the paper did not change, except 

that news stories became better organized under headings that included national news, the 



“Hoosier Scene,” and a “Lifestyles” section that contained the stories included on the 

family page a decade before.   

In 1982 Overmyer handed the duties of publisher to his daughter Sarah Overmyer 

Wilson and vacated the editor’s chair in favor of his son-in-law, William S. “Bill” 

Wilson.  After graduating from Indiana University, Bill and Sarah worked in journalism 

in Alaska and then in Missouri, where Bill worked on a Pulitzer Prize-winning reporting 

team at the Kansas City Star.  In 1999 the Rochester Sentinel continued to be published 

six days a week, and Jack K. Overmyer retained the post of president of the Sentinel 

Corporation.  Circulation for the paper hovered around five thousand for the Sentinel and 

seven thousand for its free, weekly Compass Edition.      


